رژیم سبزیجات با هدف کاهش وزن

چه روز های خوبی بود، سال سوم راهنمایی را می گویم دقیقا سال ۷۴ بود. مدرسه ما یک ساختمان تازه ساز سه طبقه با پله های پهن و عریض بود، چون از جهت جسته از همه بچه ها بزرگتر بودم و قدرت بدنی خوبی و استایل ورزشی داشتم معاون مدرسه من را بعنوان مسئول انتظامات مدرسه انتخاب نمود و تعدادی از بچه های دیگر را هم بعنوان نیرو های انتظامات انتخاب کردند که قرار بود تحت رهبری من انجام وظیفه نمایند

هر کدام از بچه ها را سر یک پستی قرار دادم از درب مدرسه گرفته تا محوطه حیاط و سرویس های بهداشتی و ورودی سالن، خود من هم تا زنگ می خورد از طبقه اول که کلاس خودمان بود با عجله پله ها را یکی دوتا بالا می رفتم و خودم را مثل برق به طبقه سوم می رساندم

بایستی ظرف مدت پنج دقیقه کل طبقات را از بچه ها خالی می کردم و آنها را برای استراحت به حیاط راهنمایی می کردم البته گاهی هم با تشر و اجبار.

سالها گذشت حالا شده بودم سرپرست یک تیم کوه نوردی، هر هفته اعضای تیم را ۵ صبح به سمت یکی از ارتفاعات درون یا برون شهری می بردم و تا ساعت ۱۰ صبح برنامه به طول می انجامید البته برنامه های دیگری هم در کنارش مثل شنا در استخر داشتیم.

بنابر دلائلی از ورزش فاصله گرفتم و یکباره به خودم آمدم دیدم وزن از ۱۰۰ کیلو بالا رفته و دیگر نشستن روی زمین و راه رفتن عادی هم برایم سخت شده اینجا بود که تصمیم گرفتم وزن خودم را کاهش دهم تا دو مرتبه بتوانم مثل قبل تحرک و ورزش داشته باشم.

خوب از کجا شروع کنیم ؟

آهان!!

از مطالعه و تحقیق و مشورت

یکی از اشتباهات رایج بین افراد ،رژیم های سرخود بدون مشورت می باشد که نه تنها سودی به حال انسان ندارد بلکه گاهی دیده شده ضررهای غیر قابل جبران هم به بار آورده است.

برای همین اول به سراغ یکی از دوستان خوبم که کارشناس تغذیه هست میروم و از او جهت تنظیم یک رژیم مناسب کمک می گیرم.

خب بعد از مدتی موفق شدم به مطب دکتر بروم و مشکلم را با این رفیق دیرینه خودم در میان بگذارم.

چه استقبال خوبی کرد دکتر و چقدر با حوصله به حرفهایم گوش داد و چه راه حل های مناسبی.

بله راه حل

از مهم ترین راه حل های ایشان تغیر سبک زندگی و نحوه و مقدار و نوع غذا های روز مره می باشد.

به پیشنهاد ایشان یه رژیم مناسب غذایی شروع کردم که در آن از سبزیجات و میوه زیاد استفاده شده بود و نان و برنج به حداقل رسیده بود.

یکی از اشتباهات رایجی که عموم ما انجام می دهیم و بین جوانان هم بیشتر به چشم می خورد، علاقه به تغیر دفعی است مثلا کسی که در طول ده سال ۳۰ کیلو وزن اضافه کرده الان می خواهد ظرف یک هفته این وزن را کاهش دهد و خودش را به استایل مناسب و مورد علاقه خود برساند که این امری است محال که نه تنها فایده ای ندارد بلکه به تمام بدن آسیب جدی می رساند.

خوب الان دوست دارم بیشتر در مورد آن رژیم سبزیجاتی که مشاوره تغذیه من با هدف کاهش وزن برای من تنظیم کرده و نتایجی که از آن گرفته ام با شما کمی صحبت کنم.

اول مطلب یه نکته مهم آقای مشاور را خدمت شما عرض کنم و آن اینکه ما هیچگاه توصیه نمی کنیم هیچ گروهی از مواد غذایی به طور کامل از رژیم غذایی شما حذف شود بلکه تناسب آن، میزان آن و زمان استفاده آن بسیار مهم هست.

خوب الان می خواهیم یک روز خوب را شروع کنیم

صبحانه چی بخوریم؟ آقای مشاور !!!

بله یک صبحانه کامل می تواند در طول روز انرژی مورد نیاز بدن ما را تامین نماید و تا آخر وقت کاری احساس ضعف نکنیم.

نمونه صبحانه کامل می تواند یک لیوان آب میوه یا چند دانه انگور بعنوان پیش صبحانه و بعد نیم ساعت یک تخم مرغ آب پز با یک کفت دست نان سبوس دار و مقداری برگ اسفناج میل شود.

آش های مختلف هم بخاطر داشتن سبزیجات و حبوبات بعنوان صبحانه می توان میل نمود.

توصیه می کنم هفته ای یک روز را به کره گیاهی و عسل طبیعی اختصاص دهید و روز سرشار از انرژی را تجربه کنید.

حتما در بین روز دانه های مغزی مثل بادام و یا گردو فراموش نشود.

یک عدد میوه یا یک لیوان شیر با چند عدد خرما هم می تواند میان وعده کاملی در طول روز باشد.

بگذارید یک سالاد فوق العاده خوشمزه و مقوی که آقای مشاور توصیه کردند را به شما پیشنهاد کنم البته این سالاد یک وعده غذای کامل محسوب می شود نه به عنوان پیش غذا، پس دیگر غذا های پر حجم مثل برنج و نان و گوشت به همراه آن استفاده نمی شود.

و اما سالاد:

یک بشقاب کاهو و کلم به همراه جوانه های مختلف، دو عدد گردوی خیس داده شده کمی دانه کنجد، چند عدد بادام البته بهتر است کوبیده شده باشد و ۲ تا ۳ قاشق هم کشمش مطمئن باش تا این سالاد را نخورید معجزه آن را احساس نمی کنید.

برای وعده شام یک سوپ خوشمزه یا یه خورشت قارچ و سویا گزینه مناسبی می تواند باشد.

در میان وعده، استفاده از انواع میوه های تازه و خشک شده مثل انجیر خشک یا توت خشک را فرامش نکنید.

مراقب باشید با رژیم گیاهی غلط دچار کمبود ویتامین ها و مواد مغذی بدنتان نشوید.

ورزش درکنار رژیم غذایی یکی از ضروریات برای کاهش وزن می باشد که آقای مشاور روزانه نیم ساعت پیاده روی را به من توصیه نمود که الان بعد از حدود یک ماه که از این رژیم می گذرد با رعایت تمامی نکات حدود ۱۵ کیلو از وزن خودم را کم کرده ام و سبکی و نشاط عجیبی در خودم احساس میکنم.

ممنونم خودم

ممنونم رژیم سبزیجات

ممنونم آقای مشاور

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *